Pagina's

30 juni 2018

Neomist Bryan van de Mortel celebreert Hoogmis in onze kerk op zondag 1 juli

Eerwaarde heer Bryan van de Mortel op de
dag van zijn priesterwijding (26 mei 2018).

Op zondag 1 juli zal de Hoogmis in onze kerk worden gecelebreerd door de eerwaarde heer Bryan van de Mortel, die op 26 mei jl. priester is gewijd door de bisschop van 's-Hertogenbosch in de Sint-Janskathedraal.

In de afgelopen jaren heeft hij meerdere keren in onze kerk geassisteerd en nu zal hij zelf de heilige Mis opdragen in de buitengewone vorm van de Romeinse ritus.

We vieren op zondag 1 juli het hoogfeest van het Kostbaar Bloed van onze Heer Jezus Christus.

15 juni 2018

Junioracademie op zondag 17 juni 2018

Zondag 17 juni om 13.30 uur, na de Hoogmis en aansluitende koffie, houdt de Junioracademie een bijeenkomst voor jongeren tussen 18 en 40 jaar oud in de grote zaal van de pastorie.

Erwin Wolff komt spreken over het door hemzelf vertaalde boek 'De Bouwmeesters van Europa: de geboorte van een beschaving uit de katholieke Kerk' van schrijver Thomas E. Woods (oorspronkelijke titel: How The Catholic Church Built Western Civilization). In het boek wordt uitgelegd hoe Europa is opgebouwd via de Katholieke Kerk. De schrijver ontmaskert feilloos mythes over de Kerk.

Het boek is een welkome afwisseling op een heel subgenre aan boeken dat vooral wil aantonen hoe kwaadaardig de Middeleeuwen waren. De Middeleeuwen waren echter een baken van vooruitgang. Zowel op economisch, sociaal en technologisch vak. Het boek laat zien hoe dat alles met de katholieke Kerk te maken heeft.

14 juni 2018

Programma Sint-Nicolaasacademie op zaterdag 16 juni 2018

Op zaterdag 16 juni houdt de eerwaarde heer Nars Beemster, priester en hulpexorcist van het bisdom Haarlem-Amsterdam, een lezing over 'Het exorcisme en het kwaad in onze tijd'. Hij zal vanuit zijn praktijkervaring spreken over de groeiende rol van het demonische in onze samenleving.

Voorafgaand aan de lezing is er om 10.00 uur een gelezen heilige Mis in de kerk.

Zie: De website van de academie.

3 juni 2018

Fotoverslag van de pontificale Hoogmis vanaf de troon door mgr Athanasius Schneider

Jezus stuurde de Heilige Geest, Die altijd bij ons blijft.
De Heilige Geest, de derde Persoon van de Allerheiligste Drie-eenheid,
woont in de zielen die in staat van genade verkeren.
De Heilige Geest verblijft altijd in de Kerk,
want de Kerk is het Mystieke Lichaam van Christus.


De Heilige Geest is de ziel van de Kerk.
De ziel geeft leven aan het lichaam en aan elk van zijn ledematen.
Als de ziel het lichaam verlaat, dan sterft het lichaam.
Dat geldt ook voor de Kerk.
De Kerk kan niet leven zonder de Heilige Geest.
De Kerk kan niet bewegen zonder de Heilige Geest.
Alle goede en heilige daden binnen de Kerk
worden bewerkstelligd met de hulp van de Heilige Geest.


De heilige Mis is werkelijk het offer van Christus op het kruis.
Het is hetzelfde en identieke offer dat Jezus gebracht heeft op het kruis
voor de redding en de eeuwige verlossing van het mensdom.
Op het kruis heeft Jezus de meest sublieme aanbidding van de Vader,
van de volledige heilige Drie-eenheid verricht,
door als Hogepriester het offer van Zijn lichaam en bloed aan te bieden.
Hij deed dat door de Heilige Geest.
Het offer op het kruis, dat Hij bracht door de Heilige Geest,
is werkelijk, actueel en volledig aanwezig in de viering van de heilige Mis.


Jezus, onze Hogepriester, biedt Zijn offer doorlopend
- dat wil zeggen zonder ophouden - aan door Zijn priesters.
De menselijke priester is het levende instrument van Christus.
De menselijke priester werd tot een werkelijke priester gemaakt
door de kracht van de Heilige Geest.
De menselijke priester offert tijdens de viering van de Mis,
eveneens door de kracht van de Heilige Geest,
het grootse en goddelijke offer van Christus.
Het offer van Christus is zo groots dat het niet kan worden beperkt
door tijd en ruimte. Het offer van Christus is oneindig en eeuwigdurend.


Als de heilige Mis wordt gevierd, dan opent zich de hemel,
en Jezus Christus, onze Eeuwige Hogepriester,
is aanwezig met Zijn geofferde Lichaam,
met Zijn vergoten Bloed,
met Zijn barmhartig Hart waarin zonder ophouden de vlam van Zijn totale overgave
aan de Vader voor de redding van de mensheid brandt.
Dus tijdens deze Mis kijken we spiritueel naar de levende Christus
met Zijn wonden, Zijn heerlijke en stralende wonden
als goddelijke diamanten.
Het mysterie van de heilige Mis toont ons de waarheid
dat Jezus Christus onze Hogepriester is,
Die eeuwig leeft om onze Middelaar te zijn. (Hebr. 7, 25)


Tijdens elke heilige Mis wordt de hemel geopend,
en met onze geestelijke ogen kunnen we de grootse glorie van God zien.
Met de ogen van onze ziel zien we het geofferde en levende Lam,
voor Wie alle engelen en heiligen in de hemel neerknielen,
zich voorover buigen, om Christus het Lam
met vreugde en ontzagwekkende liefde te aanbidden en te verheerlijken.
Als de priester het offer van de Mis opdraagt,
dan opent de hemel zich daadwerkelijk
op het moment van de consecratie en de opheffing
van het levende en geofferde Lichaam van Christus.
Wat zouden wij tijdens dit uitmuntende moment moeten doen?
Ook wij zouden op onze knieën moeten vallen
en onze liefde, berouw en dankbaarheid moeten betuigen
aan onze Verlosser,
terwijl we in de stilte van ons hart bijvoorbeeld zeggen:
"Jezus, Zoon van de levende God, ontferm U over mij, arme zondaar"
of "Mijn Heer en mijn God, ik geloof!"
of "Mijn God en mijn Alles".


De wijze van aanbidding en de eerbied die wij aan Jezus Christus betuigen
zijn de maat van het geloof van een mens.
Laten wij daarom alle eer geven aan de Eucharistische Jezus,
want Hij is onze eer waardig en Hij heeft er recht op.


De vorm van de heilige Mis die we vandaag in deze kerk vieren
is - tot in detail - dezelfde vorm die gedurende meer dan duizend jaar
door onze voorouders is gevierd.


Ook vrijwel alle heiligen die we kennen uit het tweede millennium,
zoals bijvoorbeeld Sint Franciscus, Sint Antonius van Padua,
Sint Ignatius van Loyola, Sint Johannes Maria Vianney,
Sint Theresia van het Kind Jezus, en de heilige pater Pio,
maar ook de jonge heiligen zoals Sint Maria Goretti,
Sint Francisco en Sint Jacinta van Fatima,
zij haalden hun spirituele kracht allemaal
uit deze onsterfelijke liturgie van het Eucharistisch Offer.


Daarom is deze vorm van liturgie zeer oud en eerbiedwaardig;
het is de vorm die de constante liturgische traditie van de Kerk weergeeft.


Om die reden zou deze vorm niet de 'buitengewone vorm' van de Mis
moeten worden genoemd, maar de 'oudere en constante vorm' van de Mis.
De Kerk schenkt ons deze vorm ook in onze tijd,
waardoor wij deel kunnen uitmaken van dezelfde grote familie
die de christelijke generaties omvat van meer dan een millennium.


Wij hebben niet alleen hetzelfde geloof,
we kunnen ook op dezelfde wijze bidden
en God verheerlijken op dezelfde liturgische wijze,
die geldig was voor en geliefde was bij onze voorouders.
Jezus Christus is Dezelfde gisteren, vandaag en altijd. (Hebr. 13, 8)


De Eucharistie is onze werkelijke zon,
ons waarlijk leven, ons echte geluk, ons paradijs reeds hier op aarde.


De teksten zijn afkomstig uit de preek, vandaag gehouden door Zijne Hoogwaardige Excellentie mgr Athanasius Schneider in onze kerk.
Vertaling en foto's: R.-k. Sint-Agneskerk

1 juni 2018

Pontificale Hoogmis vanaf de troon door mgr Athanasius Schneider


Op zondag 3 juni 2018
- tweede zondag na Pinksteren -
om 11.00 uur
zal Zijne Hoogwaardige Excellentie
mgr Athanasius Schneider (foto),
hulpbisschop van het aartsbisdom
van de heilige Maria van Astana
in Kazachstan,
in onze kerk de Hoogmis opdragen
vanaf de troon.

Van de pastoor: De volheid van de heilsmysteries

Beminde gelovigen,

Vanaf Drievuldigheidszondag gaan wij aan de tweede helft van het kerkelijk jaar beginnen. Aan de oplettende katholiek zal het niet ongemerkt voorbijgegaan zijn dat in de eerste helft van het kerkelijk jaar alle grote heilsmysteries zich voltrekken: de menswording en openbaring van Jezus, Zijn lijden, sterven, verrijzenis en hemelvaart, en de nederdaling van de Heilige Geest. Alles dat voor ons heil noodzakelijk is, bevindt zich in deze liturgische tijd.

Wat is dan de bedoeling van de tijd na Pinksteren, met 23 (of meer) zondagen in het groen? Allereerst het leven vanuit de heilsmysteries, waarin wij door onze deelname aan het leven van de Kerk deelachtig zijn geworden. Zo leven wij nu met het ontvangen heil. Dus de tijd die nu is aangebroken is niet een tijd zonder geestelijke intensiteit, maar juist het tegenovergestelde: een tijd die ons leven vervult met de volheid van de heilsmysteries.

Met een groot vertrouwen op onze Heer en Verlosser kunnen wij blijmoedig in het ontvangen heil verblijven, ondanks alle verschrikkingen die in de wereld plaatsvinden. In Palestina het vermoorden van onschuldige kinderen en vrouwen door het zionistische leger; in Ierland de totalitaire politieke druk om de moord op ongeboren kinderen te legaliseren, om maar enkele recente voorbeelden te noemen uit het leven van deze wereld, die het Heil niet wil ontvangen, waarvan haar slechte daden getuigen.

Met mijn priesterlijke zegen,

Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor