Jezus stuurde de Heilige Geest, Die altijd bij ons blijft.
De Heilige Geest, de derde Persoon van de Allerheiligste Drie-eenheid,
woont in de zielen die in staat van genade verkeren.
De Heilige Geest verblijft altijd in de Kerk,
want de Kerk is het Mystieke Lichaam van Christus.
De Heilige Geest is de ziel van de Kerk.
De ziel geeft leven aan het lichaam en aan elk van zijn ledematen.
Als de ziel het lichaam verlaat, dan sterft het lichaam.
Dat geldt ook voor de Kerk.
De Kerk kan niet leven zonder de Heilige Geest.
De Kerk kan niet bewegen zonder de Heilige Geest.
Alle goede en heilige daden binnen de Kerk
worden bewerkstelligd met de hulp van de Heilige Geest.
De heilige Mis is werkelijk het offer van Christus op het kruis.
Het is hetzelfde en identieke offer dat Jezus gebracht heeft op het kruis
voor de redding en de eeuwige verlossing van het mensdom.
Op het kruis heeft Jezus de meest sublieme aanbidding van de Vader,
van de volledige heilige Drie-eenheid verricht,
door als Hogepriester het offer van Zijn lichaam en bloed aan te bieden.
Hij deed dat door de Heilige Geest.
Het offer op het kruis, dat Hij bracht door de Heilige Geest,
is werkelijk, actueel en volledig aanwezig in de viering van de heilige Mis.
Jezus, onze Hogepriester, biedt Zijn offer doorlopend
- dat wil zeggen zonder ophouden - aan door Zijn priesters.
De menselijke priester is het levende instrument van Christus.
De menselijke priester werd tot een werkelijke priester gemaakt
door de kracht van de Heilige Geest.
De menselijke priester offert tijdens de viering van de Mis,
eveneens door de kracht van de Heilige Geest,
het grootse en goddelijke offer van Christus.
Het offer van Christus is zo groots dat het niet kan worden beperkt
door tijd en ruimte. Het offer van Christus is oneindig en eeuwigdurend.
Als de heilige Mis wordt gevierd, dan opent zich de hemel,
en Jezus Christus, onze Eeuwige Hogepriester,
is aanwezig met Zijn geofferde Lichaam,
met Zijn vergoten Bloed,
met Zijn barmhartig Hart waarin zonder ophouden de vlam van Zijn totale overgave
aan de Vader voor de redding van de mensheid brandt.
Dus tijdens deze Mis kijken we spiritueel naar de levende Christus
met Zijn wonden, Zijn heerlijke en stralende wonden
als goddelijke diamanten.
Het mysterie van de heilige Mis toont ons de waarheid
dat Jezus Christus onze Hogepriester is,
Die eeuwig leeft om onze Middelaar te zijn. (Hebr. 7, 25)
Tijdens elke heilige Mis wordt de hemel geopend,
en met onze geestelijke ogen kunnen we de grootse glorie van God zien.
Met de ogen van onze ziel zien we het geofferde en levende Lam,
voor Wie alle engelen en heiligen in de hemel neerknielen,
zich voorover buigen, om Christus het Lam
met vreugde en ontzagwekkende liefde te aanbidden en te verheerlijken.
Als de priester het offer van de Mis opdraagt,
dan opent de hemel zich daadwerkelijk
op het moment van de consecratie en de opheffing
van het levende en geofferde Lichaam van Christus.
Wat zouden wij tijdens dit uitmuntende moment moeten doen?
Ook wij zouden op onze knieën moeten vallen
en onze liefde, berouw en dankbaarheid moeten betuigen
aan onze Verlosser,
terwijl we in de stilte van ons hart bijvoorbeeld zeggen:
"Jezus, Zoon van de levende God, ontferm U over mij, arme zondaar"
of "Mijn Heer en mijn God, ik geloof!"
of "Mijn God en mijn Alles".
De wijze van aanbidding en de eerbied die wij aan Jezus Christus betuigen
zijn de maat van het geloof van een mens.
Laten wij daarom alle eer geven aan de Eucharistische Jezus,
want Hij is onze eer waardig en Hij heeft er recht op.
De vorm van de heilige Mis die we vandaag in deze kerk vieren
is - tot in detail - dezelfde vorm die gedurende meer dan duizend jaar
door onze voorouders is gevierd.
Ook vrijwel alle heiligen die we kennen uit het tweede millennium,
zoals bijvoorbeeld Sint Franciscus, Sint Antonius van Padua,
Sint Ignatius van Loyola, Sint Johannes Maria Vianney,
Sint Theresia van het Kind Jezus, en de heilige pater Pio,
maar ook de jonge heiligen zoals Sint Maria Goretti,
Sint Francisco en Sint Jacinta van Fatima,
zij haalden hun spirituele kracht allemaal
uit deze onsterfelijke liturgie van het Eucharistisch Offer.
Daarom is deze vorm van liturgie zeer oud en eerbiedwaardig;
het is de vorm die de constante liturgische traditie van de Kerk weergeeft.
Om die reden zou deze vorm niet de 'buitengewone vorm' van de Mis
moeten worden genoemd, maar de 'oudere en constante vorm' van de Mis.
De Kerk schenkt ons deze vorm ook in onze tijd,
waardoor wij deel kunnen uitmaken van dezelfde grote familie
die de christelijke generaties omvat van meer dan een millennium.
Wij hebben niet alleen hetzelfde geloof,
we kunnen ook op dezelfde wijze bidden
en God verheerlijken op dezelfde liturgische wijze,
die geldig was voor en geliefde was bij onze voorouders.
Jezus Christus is Dezelfde gisteren, vandaag en altijd. (Hebr. 13, 8)
De Eucharistie is onze werkelijke zon,
ons waarlijk leven, ons echte geluk, ons paradijs reeds hier op aarde.
De teksten zijn afkomstig uit de preek, vandaag gehouden door Zijne Hoogwaardige Excellentie mgr Athanasius Schneider in onze kerk.
Vertaling en foto's: R.-k. Sint-Agneskerk