2 september 2024

Van de pastoor: Restauraties van kerkorgel en van pastoriedak gaan van start

De dagelijkse H.H. Missen zullen
ook in de eerste weken van september
van maandag tot en met vrijdag
worden opgedragen in de huiskapel
van de pastorie.

Beminde gelovigen,

In augustus is de restauratie van het grote kerkorgel van start gegaan. Het verwijderen van het instrument zorgde de afgelopen weken voor enige veranderingen in de dagelijkse gang van zaken. Zo worden de heilige Missen op doordeweekse dagen (maandag tot en met vrijdag) opgedragen in de huiskapel in de pastorie. Hopelijk kunnen de werkzaamheden in de eerste of tweede week van september worden afgerond. Het orgel zal pas weer – volledig gerestaureerd – in de kerk terugkeren in de tweede helft van 2025.

90% van de totale restauratiekosten van het orgel wordt door Stichting Edwin Bouw Fonds geschonken. Het restant (circa € 40.000) van de kosten moet door onze parochiegemeenschap worden opgebracht. Onze dankbaarheid gaat uit naar genoemde stichting vanwege de gulle donatie, en naar degenen die zich hierbij willen aansluiten om het resterende bedrag op te brengen.

Dit najaar zal ook eindelijk de grote restauratie van het pastoriedak van start gaan. Meer dan 10 jaar hebben wij gewacht op een oplossing om de lekkages van het dak, vooral bij storm en regenachtig weer, tegen te gaan. Het huidige dak is bijna 100 jaar oud en is aan totale vervanging toe.

Restauraties als deze zijn niet rechtstreeks met het religieuze, kerkelijke leven verbonden, maar zij eisen wel heel veel voorbereiding. Ze vormen het noodzakelijk fundament waarop het religieuze leven verder kan worden opgebouwd. Mijn bijzondere dank gaat uit naar de leden van het kerkbestuur en overige betrokkenen voor hun tijd en inzet.

Met mijn priesterlijke zegen,
Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor