Rooms-katholieke parochie voor de traditionele Latijnse liturgie in de Sint-Agneskerk te Amsterdam

Door technische problemen is de live-uitzending van de zondagse Hoogmis verstoord

Er wordt hard gewerkt aan een oplossing.

2 oktober 2024

Van de pastoor: Door het bidden van de Rozenkrans zal de duisternis in uw gemoedsstemming verdwijnen

Beminde gelovigen,

Oktober is Rozenkransmaand. Traditioneel wordt deze maand ook engelenmaand genoemd vanwege het feest van de heilige Engelbewaarders (en de heilige aartsengel Raphaël), dat erin gevierd wordt.

De gebeurtenissen op het wereldtoneel, die zich de laatste maanden voordoen, bijna als toppunt van de destabilisatie die wij jarenlang hebben zien toenemen, vervullen vele mensen met angst voor de toekomst. De dreigende oorlogsgeluiden en de mechanismen die ons daarin meeslepen maken onze blik op de toekomst somber. Wij erkennen onze kleinheid en machteloosheid als mensen. In deze situatie kunnen wij twee wegen gaan: die van de vertwijfeling of die van het vertrouwen op de goddelijke Voorzienigheid. Laatstgenoemde is onze weg, omdat deze op God gericht is en ons bevrijdt van de donkere angsten die de mensen laten vertwijfelen. Deze weg heeft, zoals alle wegen, een richting, in dit geval het gebed en het leven in Gods nabijheid.

Beginnen wij deze maand om de heilige rozenkrans als onze levensgezel ter hand te nemen. U zult zien dat de duisternis in uw gemoedsstemming zal verdwijnen en dat vertrouwen en oprechte hoop u zullen vergezellen in de moederlijke hand van de heilige maagd Maria. Zij is de Koningin des hemels! Maakt u dus ook vertrouwd met de machtige scharen der engelen, vooral uw persoonlijke engelbewaarder, die door Gods wil de mensen zullen hulpen om onze weg naar Hem te vinden. Wat de mens uit eigen kracht niet vermag, wordt mogelijk gemaakt door Gods genade, ook de vrede en orde in ons tijdelijk leven.

En dan nog enkele praktische mededelingen:

• Ik wil u vragen in de kerk en op het kerkplein goed met elkaar om te gaan. Sommigen hebben in het laatste jaar onze parochie de rug toegekeerd, omdat zij het gevoel hadden niet goed genoeg te zijn. Niet iedereen kleedt zich hetzelfde of heeft in alles dezelfde politieke of culturele opvatting. Dat mag ook niet het criterium zijn om tot onze parochie te behoren. Laten wij in deze zaken een gezonde soepelheid naar elkaar tonen!
  • Op zaterdag 12 oktober houden wij een schoonmaakdag 🧹🪣 in kerk en pastorie na afloop van de heilige Mis. U bent van harte welkom!
  • Op de tweede zondag van de maand zal voortaan – gelijktijdig met de bijeenkomsten van de FSSP-confraterniteit – op de koorzolder catechismusles worden gegeven aan kinderen van 5 tot 8 jaar.
Met mijn priesterlijke zegen,
Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor